Under våren 1994 så började jag att byta bakskärmar samt blästrade å lackade ramen.

 

Först så blästrades å hammarlackades ramen.

Sen så välte jag upp bilen på sidan & började att slipa & svetsa bottenplattan.

Bytte även alla balkar & förstärkningar på undersidan av skuffgolvet.

Undersidan målades sen med svart hammarlack.

Sen va det dags för nya bakskärmar från YearOne.

Va faktiskt ganska enkelt att få bort det gamla & sen få dit dom nya.

Å nu har vi kommit fram till Januari 2009.

Sen va det dags för att skrapa av all färg, blir ju mindre färgdamm i garaget om man gör så.

Gick rätt fort att köra med värmepicka å skrapa.

Någon som behöver färg ?

( 5/2-09 ) Nu står den bara å väntar på att få transporteras till mitt jobb där arbetspolaren ska rikta lite & tennspackla.

Själv så ska jag dra om avgassystemet lite, ska försöka få in 3" rören som det e draget original !!!. Kan gå ;-)

( 11/2-09 ) Nu står bilen på trailern för att dras till jobbet för lite tennspackling & avgassystems bygge.

( 12/2-09 ) Äntligen så helsvetsades bakskärmarna & tennspacklades.

Tyvärr så råkade mordbrännaren, flåt Rickard menar jag, bränna upp vinyltaket som jag hade tänkt spara i ett par år till innan rep & byte.

 Han fixade ett kanon bra jobb med mina egenhändigt misshandlade bakskärmar.

Just den högra skärmen va extremt rulig i takskarven.

I å med att vinyltaket brann upp vid tenningen så va det ju bara å riva av den å leta efter rosten som fanns där.

Taket hade klarat sig rätt bra faktiskt. 3st små hål va det som tur bara. Lätt fixat. :-)

Å arbetskompisen Markus alias "mullemeck" "pastorn" osv, tyckte det va skitfränt med taket som det va.....

Han asgarvade å tyckte att det va ballt med det "ludna" taket... tyckte inte jag då.

När bilen ändå va på jobbet så passade jag på att göra en framvagns inställning.

å en till :-)

Å jag han även med att bygga om mitt avgassystem, va inte nöjd med mitt första bygge.

Så här såg det ut först.

Sen vart det så här. Mycket bättre i min mening. Väl dolda.

Å underifrån. Jävligt bra vart det. Eller som "mullemeck" sa, fett najs.

Fanns lite annat trevligt sällskap i verkstan åxå.

5 April 2009. Ut med pärlan å slipa bort allt spackel på den högra bakskärmen.

Skall grundmåla med epoxigrund, sen kan man spackla igen.

En liten video då bilen kördes ur garaget.  youtube......

Passade även på att provköra en lite längre sträcka för att kolla att allt funkar som det e tänkt.

Det e fan manligt att ligga i 80km/h å göra en kickdown å måla 20-30m dubbla svarta efter sig. :-)

Så då har vi meckat lite igen. Nu så har vi slipat klart all tennspackling samt fixat skarven på höger framskärm.

Jag passade på att passa in framskärmarna & skruvade fast dom i nederkant bak. Nu slipper jag skärmfladder.

Så nu återstår det att slipa ner hela karossen utom dörrarna. Tar dom lite senare.

Passade på att demontera & lacka slutrören från bakaxel & bak med en silverfärgad värmefärg som

tål 690 grader. Bara å hoppas att den håller, men fint vart det iaf nu.

Så då har man slitit som ett djur med att slipa av tak, baklucka & bakskärmar.

Bara & thinnertvätta kvar.

Så då har man för första gången lagt en epoxi grundfärg, med spruta dessutom.

Det va riktigt kul att se resultatet, utan rinningar. :-)

Visst är sandfärgad epoxigrund en fin färg.....

Nu har jag närmast på "attgöra" listan att slipa ner framskärmarna & motorhuven.

Dörrarna kommer att tas senare i höst.

Så då va även framskärmarna & huven renslipade. Men satan va någon eller nått har gått hårt åt bilen.

Gick nog minst 2 timmar till att rikta skärmar & huv, men bra vart det iaf. Bara primern kvar nu.

Då va epoxy-primern pålagd på framskärmar & huv åxå.

Frugan tyckte att bilen skulle ha denna kulören då den är klar.

Det e tur att det e jag som bestämmer :-)  Nu är det bara dörrarna kvar.

26/10-09. Nå vad sägs om denna original GSX vinge till min sportvagn !!!.

Säger bara ÄNTLIGEN. Fick även hem ett värmepaket till bilen. :-)

27/10-09. Då va vingen provmonterad åxå, jävligt nice. :-)

Fick lite proffshjälp av min 11årige son i garaget idag. :-)

Han gjorde ett riktigt bra jobb.

Kolla youtube klippet.

2010-03-14 Eftersom det va så kallt i vinter så vart det inte mycket gjort ett tag.

Men nu så, var jag ute å monterade fläktkåpan till kupéfläkten. Samt justerade in höger framskärm & dörr.

Å när dörrarna & framskärmarna var injusterade å klara så passade jag på att köra ut bilen &

blåste av lite slip & vinterdamm. Nu är det bara plåtslagarens jobb kvar innan lack. Väntar... Väntar....

2010-04-05 Så då har plåtslagaren börjat & jobba lite. Taket samt bakskärmarna börjar närma sig klara.

Har nu monterat tutan, vindrutetorkarna, vindrutespolningen & även monterat en elfläkt från merca S-klass.

Blir riktigt bra tycker jag. Nu är all el klar under huven. Bara vattenpumpen kvar att byta i veckan.

10 & 11-04-2010 Då har vi nästan gjort klart bakskärmarna. Börjat med framskärmarna. Det tar sig...

Har justerat avgassystemet som tog i lite i ramen i bak. Justerat parkeringsbromsen.

Tur att "Kongo" finns, utan hans hjälp så hade det stått still.

2010-05-08 Vattenpump bytt, monterat batteriet i skuffen.

Dragit om all el mellan batteriet i bak, till gamla kablarna fram. inkl ny kabel från batteri till startmotor.

Plåtriktat det sista på förardörren, spacklat dörren. Bara lite kvar att göra :-)

Nu börjar även bakskärmen närma sig slutet.

Haha, en givande semester !!. Först fick jag tag i en "rätt" 70:a bakstötfångare.

Sen lyckades jag få tag i en chassis service manual 1970 !!!!.  Kan det bli bättre ?.

 

Man e väldigt dålig på att uppdatera det lilla man gjort.....

Har under sommaren 2011 iaf epoxy-primat bilen igen.

Även denna gång så tyckte frugan att bilen blir bra i grundfärg....

Lyckades få dit sidofönstren med mekanism åxå  :-)

Tog bilen till jobbet en dag. Limmade fast bakrutan & kastade in baksäte, bälten, stötfångare & lampor.

Justerade förgasare i nästan 2 timmar.

Kul att det börjar se ut som en bil igen.

Längtar tills det blir rätt färg på bilen.

Vart så nöjd med förgasarinställningen så jag fick för mig att prova med en besiktning !!!!

Man kan ju inte bli annat än nöjd.  :-)

Fick ett telefonsamtal i slutet av December av en Ulf Johnsson.

Det visade sig att han va en tidig ägare av just min bil. Han skickade även ett foto på bilen då han köpte den 1975.

Stort tack Ulf, & det va ett kul & trevligt samtal vi hade. :-)

Nu så är bilen helt klar för lack, tack vare Nicklas på Hedin bils plåtavdelning

Med lite tur så rullar den in i lackboxen 11 oktober 2013 :-) ska bli så kul.

Nu idag !!!   Fredag 11 Oktober 2013 står den äntligen på lack !!!

I bakgrunden står Tobbe & Plastis på AROS Billackering i Uppsala.

NU !!!  så.... har det hänt grejjer, man kanske skulle ha haft den vit.  :-)

Nu är bilen slipgrundad iaf.

Dörrgångar lackade.

In i lackboxen igen för slutliga kulören...

Huven blir gul & fin.

Vart bra det här. :-)

Jo, den va gul på denna sidan me....

Bara resten kvar nu.....

Äntligen så börjar delarna falla på plats. :-)

2013-10-29 Det går fort nu :-)

Samtliga skraplister e på plats, dörrhandtag, lås & lister runt dörrarna e på plats.

Alla kromlister runt fram & bakruta e på plats. målat skuffen.

Fick in några små högtalare i instrumentbrädan åxå, samt hängde in en gammal stereo.

Snart blir det rock'n roll !!  :-)

2013-11-03 Nu så !. Stötfångare fram polerad & monterad.

Fick även på bakre stötfångaren, även den polerad.

Även gummilisten som tätar mot bakluckan kom på plats.

Medans jag polerade stötfångare så klippte min grabb till filtmattan som ligger under riktiga mattan.

Bra blir det. Nu är samtliga dörrgummilister på plats.  :-)

Å nu på farsdag & allt så fick sonen & jag in mattan i bilen. Även nya soffan & framstolarna åkte in. :-)

Kopplade in stereon åxå, så nu vart det rocken roll...

Så då va grabben & jag ute i helgen igen :-)

Blir mycket gjort nu...

Tog ut pärlan för lite helhets foto.

Nu är det i stort sätt bara dörrsidorna kvar för i år.

Hittade även min plats, känns riktigt nice det här.  :-)

Även denna söndag (2013-11-24) så fick bilen besök av mig.

Denna gång så sprutade jag wax i dörrarna, samt hängde på dörrsidorna.

2013-12-28 Fick lite tid över nu på mellandagarna

Fick fast mittkonsollen, med egentillverkad lucka. Saknar originalet.

Passade på att montera en MSD-board mot ryggstödet som 2st 12" basar skall sitta i & ge lite massage åt

baksätes passagerarna :-)

Sen fick Buicken en julklapp åxå. ;-) ett täcke. Biltema har ett som skall räcka till bilar upp till 530cm längd....

Min bil är 515cm lång, men de hade nog inte räknat med att bilar kan vara breda åxå...   Den sitter väldigt tajt, men det går.

2014-02-08 Så. då va det dags för att montera den förlorade bakre krängningshämmaren...

Fick in grabben utan problem. fan han e bra att ha ibland. :-)

Passade även på att varmköra medans jag ändå va där.

Så här låter det här bak.

Fick även in basarna & slutsteget för provspelning.

Skramla bra i gamla bettan...

Sådär. Då har även sidospeglarna fått färg. :-)

Egentligen så ska dom vara gula, men det får räcka med gult nu.

2014-03-01. Äntligen så kom sidospeglarna på plats.

Nu e det fan inte mycket kvar :-)

Passade på att skruva fast slutsteget i hatthyllan.

När jag ändå va i farten så monterade jag en behövlig skuffbelysning.

Jo jag ska hänga upp kablarna snyggt nån dag. :-)

Så då har man även tektylat i hjulhusen bak.

Passade även på att putsa upp de 2 andra rostiga kromfälgarna.

Fick även fast regplåten fram

Va ju bara tvungen & fota gamla & nya muskler...    :-)

Äntligen hemma på uppfarten :-)

Det e synd att den e för lång för detta garage. :-/

Lilltjejen Moa & jag tog premier fikat på Våfflans hamnkrog & snodde hojåkarnas parkering. Dom såg lite sura ut. Men det får dom fan vänja sig med. :-)

 

 

 

Tillbaka